Tuesday 14 January 2014

Kekasih (Aku Ini Orang Sakit)

Aku boleh jadi lelaki berjambang
atau wanita berjilbab kemas dan labuh bagi mereka.

Tapi ku mau kau tau,
tubuhku terpalit lumut hitam dan hijau,
kulitku tercemar hancing dan busuk.

Aku terhimpit dalam gua gelap yang kelam,
telesuri sungai kecil yang keruh,
dan ku selami ia,
demi sebuah cahaya di hujungnya.

Kekasih,
lihatlah ku disini,
aku ni orang yang sakit.

Aku ini sakit, kekasih..

Ruqyahlah aku.
Syifa'lah aku.

Maukah kau sambut tanganku 
yang kotor dan luka,
terselut balar dosa dan nafsu?

Sudikah kau, wahai kekasih?

Maukah kau mengusap air mata
bercampur nanah duka di pipiku, kekasih.

Separuh nyawa aku lemas
dalam pusar serakah,
Bersabung nafas namun,
Dalam hujung nadiku 
ku terkenang kamu lewat 
dipangkal lidahku selawat,

Dan kau gapai aku.

Lantas aku kembali jadi lelaki berjambang
atau wanita jilbab labuh bagi mereka,

hanya tuk ku helah pandangan mata.

Kekasihku,
cinta ini terlalu jernih untuk aku palsukan.

Dan jiwa ini sebenarnya 
terlalu malu untuk kau kurindukan.

No comments: